CHIPTUNING - EGR Pakokaasun takaisinkierrätys

EGR-venttiili
EGR - Exhaust Gas Recirculation, tarkoittaa pakokaasujen takaisinkierrätystä. Järjestelmän tarkoitus polttomoottorissa on vähentää typen oksidipäästöjä NOx johtamalla osa pakokaasusta takaisin imuilman joukkoon. Takaisinkierrätetty pakokaasu laskee palolämpötilaa ja NOx päästöjä.
EGR-järjestelmän merkittävin haittapuoli on imukanavien likaantuminen ja siitä johtuvat toimintahäiriöt. Yleensä imusarjan likaantumisesta johtuvat häiriöt alkavat kun ajomäärä on yli 250tkm, joissakin tapauksissa jo
huomattavasti aikaisemminkin. (kuvissa 150.000km)
Moottorinohjauslaitteen ohjelma ohjaa EGR-venttiilin toimintaa. Kaikki muutokset, EGR-venttiilin käyttöasteen pienentäminen tai venttiilin kokonaan sulkeminen onnistuu moottorinohjaus ohjelmaa muuttamalla. Työ voidaan tehdä
tehonlisäyksen yhteydessä, tai ainoastaan EGR-venttiilin toimintaan liittyviä parametreja voidaan muuttaa.
EGR venttiilin sulkemisen haittapuolena on pakokaasupäästöjen (NOx) lisääntyminen ja moottorin hitaampi lämpeneminen. Kovalla pakkasella moottori ei mahdollisesti saavuta lainkaan normaalia käyntilämpötilaansa.
Tehonlisäyskeinona ainoastaan EGR venttiilin sulkemisella, tai takaisinkierrätyksen tukkimisella ei ole vaikutusta. Pakokaasun takaisinkierrätys on toiminnassa vain moottorin osakuormituksella ja pienillä kierrosluvuilla.
Täydellä kuormituksella pakokaasunkierrätys on pois toiminnasta.
Uudemmissa ajoneuvoissa pelkkä takaisinkierrätyksen poistaminen mekaanisesti tulppaamalla aiheuttaa yleensä vikatilan.